Dirigent Coen Ruivenkamp.     

                    

                         Biografie Dirigent Coen Ruivenkamp.              

Coen Ruivenkamp groeide op in een muzikaal milieu: zijn vader was operadirigent. Thuis draaide alles om muziek. Zijn interesse voor muziek werd dan ook jong gewekt. Al snel begon hij met piano- en orgellessen. Als jongvolwassene was hij als repetitor verbonden aan enkele muziekgezelschappen van zijn vader. Zo deed hij al vroeg een ruime ervaring op in koordirectie en pianobegeleiding.

Naast opera, ontwikkelde Coen Ruivenkamp een grote belangstelling voor het klassieke repertoire en voor kerk- en oratoriummuziek in het bijzonder. Zijn fascinatie voor piano en orgel leidde tot een op Coen Ruivenkamp groeide op in een muzikaal milieu: zijn vader was operadirigent. Thuis draaide alles om muziek. Zijn interesse voor muziek werd dan ook jong gewekt. Al snel begon hij met piano- en orgellessen. Als jongvolwassene was hij als repetitor verbonden aan enkele muziekgezelschappen van zijn vader. Zo deed hij al vroeg een ruime ervaring op in koordirectie en pianobegeleiding.

Naast opera, ontwikkelde Coen Ruivenkamp een grote belangstelling voor het klassieke repertoire en voor kerk- en oratoriummuziek in het bijzonder. Zijn fascinatie voor piano en orgel leidde tot een opleiding aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag, waar hij tevens geïnteresseerd raakte in koor- en orkestdirectie. Zijn docenten op piano waren Geoffrey Madge en Gerard Hengeveld. De opleiding tot kerkorganist kreeg hij van de bekende Haagse organist Joop Schouten. Koor- en orkestdirectie studeerde hij bij dirigent Jan Stulen.

Na zijn studie (1971) was Coen Ruivenkamp dirigent/pianist van verschillende (kerk)koren. Als repetitor was hij verbonden aan de “Hoofdstad Operette” in Amsterdam en als orkestdirigent aan Het Haags Symfonie Orkest “Euterpe”. Daarnaast leidde hij enkele operagezelschappen. In de theaterproductie “De Mooiste Melodieën” werkte hij samen met Caroline Kaart. Met de door hem zelf opgerichte stichting “Meesterwerken van Opera tot Operette” wilde hij zichzelf meer ontplooien. Directie en pianobegeleiding: Coen Ruivenkamp. Presentatrice: Judith Bosch. Daarna volgden nog de producties van “Belcanto Concerten” met Hans van Willigenburg en de producties van “Facetten van Opera en Operette” met Gerard Heystee.   

 Begin jaren ’90 ging Coen Ruivenkamp zich meer oriënteren op het buitenland. Hij werkte samen met operahuizen in Polen, Tsjechië, Roemenië en Oekraïne. Hij gaf verschillende tournees in Nederland en België. Van deze complete opera-uitvoeringen (met orkest!) was Coen Ruivenkamp zelf artistiek directeur én dirigent.

Ook het meer klassieke repertoire kwam aan bod: Coen Ruivenkamp speelde een aantal orgelconcerten in Polen van o.a. G.F. Händel en C. Franck. In 1998 stond hij als gastdirigent voor “Filharmonica Brasov” in Roemenië. Uitgevoerd werden: Symphony no. 4 (Italian) in A major, opus 90 van F. Mendelssohn, Concerto for violoncello & orchestra in B flat major van L. Boccherini en La Cenerentola van G. Rossini. 

Met het koor “Vocal Devotion” uit Maassluis maakte hij twee cd-opnames. Momenteel  is hij organist/dirigent van deTitus Brandsma parochie in Den Haag en van Gemengd Parochiekoor Amicitia in Prinsenbeek. 

In o ktober 2006 richtte Coen Ruivenkamp een projectkoor op dat in samenwerking met Het Promenade Orkest uit Amsterdam en verschillende zangsolisten, een uitvoering gaf van “La Traviata” van G. Verdi. Het concert werd een groot succes: de zaal was uitverkocht. Daar hij zeer enthousiaste reacties ontving van zowel publiek als deelnemers, werkt Coen Ruivenkamp aan nieuwe ideeën voor volgende projecten, ook naar het buitenland.

                                            Zie ook website: www.coenruivenkamp.nl

 

  top dubbelklik